Voeding en immuniteit door Danny Bral, doctor in de biochemie

 

Causerie op zaterdag 6 mei 2017 te Roeselare.

Gedreven zoals wij dr. Danny Bral altijd kennen, een wandelende encyclopedie, niet te beroerd om “af te dwalen”, maakt het moeilijk om een getrouw verslag te maken maar toch volgende poging:

Om te beginnen is er de draagwijdte van sommige termen. immuniteit, of natuurlijke weerstand heeft een veel grotere impact dan meestal beseft wordt. De benaming “voedingssupplementen” dekt niet exact de lading, men moet eerder spreken over nutrogenica, hetzij stoffen die de genen positief activeren (vitamines, mineralen, actieve stoffen uit plantenextracten). Immers de genetische aanleg betekent wel dat men drager kan zijn van de ziekte maar die niet noodzakelijk ook krijgt. Voor dat laatste zijn er 2 elementen nodig: de triggers (ontstekers) die de ziekte ontwaken en de instandhouders die doen wat hun naam zegt.

Twee elementen vormen als het ware de rode lijn in de voordracht: ten eerste “de gezonde voeding” en ten tweede het “niet te”, of met andere woorden: alles met mate. Voor voedingssupplementen geldt in het laatste geval de correcte dosis, niet te veel máár ook niet te weinig wat vaak wel voorkomt. Dat kan mede het gevolg zijn van misleidende termen in de publiciteit of op de verpakking, bijv. het gebruik van het woord “super” terwijl er hooguit 2% actief bestanddeel in zit. Steeds de etiketten lezen is de boodschap. Men moet er zich ook van bewust zijn dat voeding een erg gepersonaliseerde zaak is.

De voeding:

 Zonder er te diep op in te gaan, enkele voorbeelden van gezonde voeding:

  • Broccoli wordt de “absolute koningin” genoemd. Maar ook in andere koolsoorten, radijzen en waterkers zijn er perfecte sulforafanen, kanker remmende antioxidanten, aanwezig.
  • Blauwe bessen vooral, maar ook bessen in het algemeen, leveren (dank zij de anthocyanen) energie aan de mitochondriën in de hersencellen. En zij hebben een lage glycemische index wat ook positief is.
  • Wat suikers betreft, leveren bruin brood (géén wit!) en havermout trage suikers. Dat is absoluut te verkiezen boven een glucose boost die je uiteindelijk in een vicieuze cirkel doet belanden. Kaneel vermindert het risico op suikerziekte.
  • Kurkuma in combinatie met zwarte peper is een waardevolle kruiding heilzaam bij reumatische klachten én darmstoornissen.

Ongezond daarentegen zijn:

  • glutamaten, smaakversterkers die onder meer in Chinese voeding, en vooral hun soep, voorkomen, kunnen toxisch zijn voor zenuwcellen.
  • Aspartaam, een kunstmatige zoetstof die vooral gebruikt wordt in light producten, heeft niet zo’n beste reputatie..
  • Te vermijden zijn ook de transvetten, de vaste vorm van oliën, op etiketten dikwijls vermeld als “geharde vetten”, die eigenlijk verboden zouden moeten worden. Je vindt ze terug in bijv. margarines. Zij zijn bekend als gevaarlijk voor borstkankers, vroegtijdige bevallingen, dichtslibbende aders, enz.
  • Verzadigde vetzuren tenslotte zijn niet noodzakelijk 100% te vermijden maar hier geldt het “niet te” meer dan ooit. Het onwillekeurig combineren van bijv. én boter én kaas op de boterham is dus geen goed idee.
  • Onverzadigde vetzuren zijn wel OK en daarbij denkt men aan vis maar ook daarmee is het opletten geblazen: tonijn (de vuilkar van de zee) en zeewolf zijn absoluut af te raden! Haring en zalm, toch ook zogenaamde vette vis, daarentegen zijn absolute aanraders.

Wat plantaardige olies betreft kun je in grote lijnen het onderscheid maken overeenkomstig hierna volgende tabel (goede balans omega-6/omega-3):

TE MATIGEN (te veel omega-6)

OK (meer omega-3)
Mais Olijf
Saffloer Koolzaad
Druivenpit Noten
Zonnebloem Lijnzaad
Arachide Perilla
Palm* Argan
Cocos* Macadamia
*bevat ook verzadigd vet

Avocado

En nog deze weetjes:

  • Noten bevatten veel calorieën, gunstige stoffen en eiwitten. Amandelpasta heeft de beste samenstelling.
  • Amandelolie is gelijkwaardig aan olijfolie maar met de typische marsepeinsmaak. Volgens de recentste studies mag die ook verwarmd worden.
  • Glutenintolerantie is niet hetzelfde als glutenallergie. Overigens zijn gluten- en lactoseallergieën sterk overroepen.

Ontstekingen:

Artritis (Reumatoïde Artritis) en Artrose (Osteoartritis) worden wel eens met elkaar verward:

  • Reumatoïde Artritis is een inflammatie (ontsteking) die het gevolg kan zijn van een auto-immuun reactie.
  • Artrose ontstaat door slijtage van het kraakbeen en wordt vaak vergezeld van lichte ontsteking.

Kraakbeen wordt permanent afgebroken en terug opgebouwd maar beide processen moeten in evenwicht zijn. Klassieke middelen (glucosamine, chondroïtine) werken maar héél traag, terwijl Boswellia serrata als natuurlijk alternatief veel vlugger aanslaat. Boswellia Serrata bevat AKBA waarvan 75 mg gedurende 3 maanden duidelijk de afbraak remt. Het moet bij de maaltijd genomen worden.

Belangrijk is er zich van bewust te zijn dat ibuprofen (Apranax, Naproxen) het afbraakproces in de hand werkt! Als pijnstiller heeft paracetamol dit ongewenste effect niet. Maar paracetamol is dan wel schadelijk voor de lever. Als alternatieve ondersteuning van de lever kun je mariadistel (ook gebruikt als detox), zwarte bes, paardenbloem en zelfs artisjok gebruiken.

Anti-inflammatoir zijn Boswellia Serrata (wierookboom), Zingiber officinale (gember) en Curcuma longa (kurkuma) bijzonder geschikt, samen gecombineerd werken ze krachtiger, vlugger en veiliger. En terloops: het eerste is ook werkzaam tegen astma.

Stoffen die ontstekingen kunnen veroorzaken zijn de prostaglandines en de leukotriënen. Klassieke niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (nsaids) kunnen deze afremmen maar veroorzaken vaak bijwerkingen. Door zijn samenstelling heeft J-ixX een dubbele werking: Curcuma longa & Zingiber officinale op de prostaglandines en Boswellia serrata op de leukotriënen.

Naast pijnlijke ontstekingen zijn er ook verborgen ontstekingen: ze zijn er maar men merkt er niets van, bijv. in de hersenen waar het zich later manifesteert zoals bijvoorbeeld Alzheimer. Om deze te voorkomen dient men extra W3 (dagelijks) in te nemen. Dat houdt het DHA, dat beschermend werkt, en het EPA, dat herstelt, in. Daarentegen mag W6 verminderd worden (W = omega).

Immuniteit herstellende of ondersteunende elementen:

  1. Vitamines

Een gunstige werking op de immuniteit krijgen we uit sommige vitamines en niet alleen via voedingssupplementen.

Vitamine D is een lichaamseigen stof. Cholesterol is daarbij noodzakelijk voor de aanmaak ervan via de huid uit de zon. Een blootstelling van de huid gedurende 20 minuten volstaat als dagdosis MAAR we moeten er ons wel van bewust zijn dat het gebruik van zonnecrèmes dat proces sterk vermindert. Mede daardoor heeft bijv. 88% van de Oost-Vlaamse bevolking een tekort aan vitamine D! Deze is noodzakelijk en wel voor alle leeftijden. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid verschilt nogal van land tot land maar men rekent op 2000 eenheden/dag. Het bestaat in vloeibare vorm waarvan de dosis van 1 druppel/dag voor een volwassene volstaat. Het effect is meervoudig voor hart en bloedvaten maar een tekort kan ook leiden tot suikerziekte, geestelijke aftakeling en zelfs Alzheimer, depressie, reuma, vermindering immuniteit, borstkanker, … Ideaal is vitamine D in combinatie met EPA (W3) aan 1.000 mg/dag (voor kinderen onder de 50 kg beperkt tot 500 mg/dag). Let wel, men kan overdoseren wat dan mogelijk leidt tot aderverkalking en nierstenen.

Vitamine C is een ander noodzakelijk element dat we wel voldoende uit onze voeding halen (groenten, fruit, honing).

Vitamine K2 zorgt ervoor dat calcium op de juiste plaats afgezet wordt door binding met de botten. Het komt voor in harde en zachte kaassoorten, boter, kip en eigeel.

  1. Voedingssupplementen

Volgende tabel geeft een overzicht van hoe bepaalde voedingssupplementen de weerstand, in het algemeen of heel specifiek, kunnen verhogen.

Doel: Middel:
voor de weerstand Betaglucaan + vit D
tegen stress Rhodiola rosea (rozewortel)
tegen lusteloosheid/stemmingswisselingen EPA + vit D
voor concentratie en energie Acetyl-L-carnitine + co-enzyme Q10

Betaglucaan verhoogt de immuniteit vooral bij mensen die om diverse redenen verzwakt zijn, bijv. door op hoog niveau te sporten, lichamelijke stress, langdurige of ernstige ziekte, hoge leeftijd enz. Het is een vervanger voor Echinacea met een breed spectrum en vermindert dus het risico op infecties. Het is een modulator bij auto-immuun ziektes en beschermt tegen radioactieve straling. Dit supplement, ß-1,3/1,6-glucaan, wordt onder meer gewonnen uit oesterzwam en wordt bij voorkeur nuchter ingenomen gedurende periodes van 3 tot 6 maanden. Het heeft als voordeel dat er geen enkele allergie tegen bekend is.

Acetyl-L-carnitine, afkomstig uit een aminozuur, heeft een zeer snelle werking op mentaal vlak, voor de concentratie en het geheugen, maar ook voor het hart en tegen vermoeidheid.

Het Co-enzym Q 10 is ook een afdoend middel tegen migraine aan 3×100 mg/dag. Als mogelijke bijwerking moeten we hartkloppingen vermelden.

  1. Probiotica

Een ander gegeven zijn de Probiotica, supplementen die micro-organismen bevatten. Die darmbacteriën zijn belangrijk en zelfs noodzakelijk voor een goed ontwikkelde weerstand. Recent kwam de fecale transplantatie in het nieuws en inmiddels lopen er een flink aantal mensen rond die het levende bewijs, van het succes ervan, zijn.

  1. Andere

Echinacea purpurea (een sierplant met rood-purperen bloemen in de vorm van een stekelvarken) is een natuurlijk antibioticum.

Pelargonium (hanggeranium) werkt genezend specifiek op de luchtwegen en in mindere mate ook tegen maag- en darmklachten.

Vlierbessensap werkt antiviraal maar niet tegen alle virussen. Het is wel het geval tegen bijv. griep.

© 2018 CVS-contactgroep
Oud Vliegveld 14
9250 Waasmunster

Tel : 0471 822 079 bij voorkeur maandag, woensdag en donderdag van 18:00 tot 21:00 uur
Wij danken ixX pharma voor alle steun

Privacybeleid

Webdesign by Eye
Scroll Up